Przejdź do głównej zawartości

Co księżniczkom w duszy gra?


Zastanawiałyście się kiedyś drogie kobietki dlaczego Wasze relacje z rodzicami, bardziej z matkami ulegały raz pogorszeniu, raz polepszeniu? Dlaczego wolałyście z niektórymi problemami udać się do taty? Na te oraz dużo więcej pytań odpowiedzi znajdziecie w książce "Niesforne księżniczki. Sztuka wychowania dziewczynek", którą miałam możliwość przeczytać dzięki Wydawnictwu eSPe (klik).

Podobne jak książka "Wpływ taty na życie córki..." ( klik) przedstawiona pozycja może spokojnie może być nazwana przewodnikiem a nie poradnikiem- nazwa poradnik dość często odstrasza...mnie również :)

"(...) autorki tej książki, odwołując się do swojego kilkudziesięcioletniego doświadczenia w wychowywaniu dziewczynek i doradzaniu ich rodzicom" ( cytat z książki)- świetnie wprowadzają rodziców małych księżniczek w ich sposób myślenia, postrzegania świata. Pokazują problemy, jakie pojawiają się w poszczególnych etapach rozwoju, dają wskazówki jak sobie z danymi sytuacjami radzić.

Książka jest przeznaczona dla rodziców dziewcząt w wieku od 0 do 19 lat. Według mnie najbardziej przyda się osobom mającym w domu nastolatkę, pracownikom placówek oświatowych, domów dziecka itp.

Pozycja podzielona jest na 3 części:

1. Co jest normalne, a co nie?

W tej części autorki przybliżają czytelnikowi etapy rozwoju dziewcząt. Podpowiadają czego można się w danym momencie spodziewać Kiedy jest to naturalna kolej rzeczy a kiedy mogą to być zaburzenia.

Ja osobiście czytając tę część lepiej zrozumiałam moją córkę. Jej zachowania, potrzeby...to co wydawało mi się dziwne okazało się czymś normalnym... O tym jak ważna jest uwaga rodzica dla dziecka nie muszę przypominać. Czasem potrzebny jest dorosły tu i teraz, nieraz wystarczy, że jest obserwatorem ale daje do zrozumienia córce, że widzi, że jest dla niego ważna i cieszy się z każdego najmniejszego sukcesu swojej pociechy. To wszystko wpływa na późniejsze postrzeganie siebie przez dorastającą kobietkę. Jest fundamentem jej pewności siebie i relacji z otoczeniem.

Oczywiście największą uwagę zwróciłam na okres w którym obecnie znajduje się Młoda i na ten, który jest bezpośrednio przed nami. Pozostałe poznałam ale bardziej w formie zdobycia informacji- wrócę do nich na pewno w przyszłości. 

2. Co się z nią dzieje?

W kolejnej części dowiadujemy się co dzieje się w umyśle i sercu młodych dziewcząt.

Jak ważne są i dlaczego są dla nich wygląd, zainteresowanie ze strony płci przeciwnej. Czego się boją i oczekują od świata. Jakie emocje towarzyszą im w poszczególnych momentach nie zawsze uważanych przez dorosłych jako coś wyjątkowego, trudnego... czego tak naprawdę pragną młode kobietki. 
Autorki rozkładają na części pierwsze rolę rodziców, dziadków, przyjaciół, chłopców, dalszej rodziny w życiu nastolatki.

Poruszony jest również temat uzależnień, zaburzeń odżywiania, samookaleczenia- czyli wszystkiego co niestety może spotkać nasze córki.

3. Jak pomóc?

Kiedy znamy już etapy rozwoju naszej kochanej choć czasem nieznośnej dziewczynki, wiem co jej w duszy gra możemy spokojnie przejść do pomocy.

Aby pomóc, zrozumieć postępowanie musimy zainteresować się życiem córki. Dostrzegać jej zalety ale również i wady. Przede wszystkim rozmawiać, nawet jeśli ona tego nie będzie chciała- będzie to znak, że zawsze może na rodzica liczyć. Spędzanie czasu, wspólna zabawa. To jest to czego dziecko nieważne w jakim jest wieku najbardziej potrzebuje.

Autorki dość sporo mówią o Bogu. O Jego wpływie i roli w życiu dziewcząt i rodziców również. Wiem, że wiele osób może zrazić się przez to- dość sporo jest ludzi niewierzących. Uważam jednak, że nie przeszkadza to w przeczytaniu książki, poznaniu lepiej dziewczęcego świata. Przykazania i to co "ustalił" Bóg dla swoich wyznawców nie jest niczym innym jak normami obowiązującymi w społeczeństwie- tylko trochę inaczej nazwanymi.

Komentarze

  1. Bardzo przydatna lekturka! :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. byłam bardzo niesforną dziewczynką i dałam mamie w kość. Ciekawe czy książka rozwiązałby niektóre nasze problemy?

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba trzeba będzie przeczytać :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba poczytam, usłyszałam już dziś od swojej czterolatki "Nie będę z Tobą rozmawiać", a co to będzie później?

    OdpowiedzUsuń
  5. Moze kiedys mi sie przyda?! Kto wie

    Wpadnij do mnie mój blog. Klik!

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna pozycja :) Ja jednak w takich kwestiach wolę dać pole do popisu swojemu instynktowi macierzyńskiemu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Instynkt -instynktem ja nie pogardzę materiałami, które mogą ułatwić proces wychowawczy :)

      Usuń
  7. Oj przydałaby mi się ta pozycja! Moja córka jest wariatem, a ja tracę już siły do niej... Boję się co będzie za kilka lat! Każda formę pomocy przyjmę...

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystkie książki z tej serii w sam raz nadają się dla nas :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdybym miała córkę, chciałabym mieć w ręku tą książkę, żeby móc rozgryźć tą małą istotę. Pamiętam doskonale jaka byłam w dzieciństwie. Nie chciałabym córy z takim charakterkiem od najmłodszych lat. Dobrze, że mam syna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla rodziców chłopców też są fajne pozycje w wydawnictwie :)

      Usuń
  10. Hehe szkoda, że moja mama nie przeczytała parę lat temu ;) przy 2 dających w kość córach pewnie by jej się przydało.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja miałam to samo, czytając wersję z tej serii dla rodziców chłopców ("Dzikie stwory") - nagle dziwne zachowania syna, których nie potrafiłam pojąć zaczęły mi się jawić w zupełnie innym świetle, bo w książce było wszystko wyjaśnione:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że dzięki Tobie mogłam trafić na tak fajne książki :*

      Usuń
  12. O, to ja się załapię rzutem na taśmę, bo moja córcia jeszcze przez 4 miesiące ma 19 lat. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. muszę sobie założyć na kompie plik "książki do przeczytania" na kilku blogach czytałam recenzje kilku ciekawych wg mnie, no i nie pamiętam oczywiście tytułów

    OdpowiedzUsuń
  14. Mając w domu dwie Laski-Podpaski, coś czuję, że będę musiała się w ten przewodnik zaopatrzyć :)

    OdpowiedzUsuń
  15. No to taka dla mnie ta książeczka :) Choć i tak młode nieraz nas zaskoczą :) Ale z chęcią bym ją przeczytała! ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Recenzja brzmi świetnie. Ja Cię podziwiam, że Ty tyle czytasz! Ja najczęściej zasypiam po 5 minutach z nosem w książce!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytam w każdym możliwym momencie. Dzień choćby bez kilku przeczytanych stron to dzień stracony ;)

      Usuń
  17. Interesująca :) na pewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Coś dla mnie :). Mojej mamie też by się przydało te 30 lat temu, bo nie miała ze mną lekko :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja też byłaby z pewnością wdzięczna za taką lekturę :)

      Usuń
  19. Nie wiem, czy nie mam tej książki przypadkiem:-) Połowę książkę od eSPe już przeczytałam, teraz czekają mnie jeszcze trzy:-) To bardzo mądre książki. Nie "modne". Mądre i dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnie zdanie najlepiej oddaje wszystko co się powie o tych książkach:)

      Usuń

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Wasze zdanie :) Komentarze zawsze mile widziane